Tuesday 17 March 2015

DOA ^^

Bismillah,
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang,
Selawat dan salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat baginda.


Assalamualaikum wahai para pembaca sekalian.
First and foremost,
Sihat tak anda-anda?

Aku, Alhamdulillah sihat.

Jadi, kalau korang dah tengok entry " Unexpected thing do happen" , korang tahulah yang aku dah memang bercadang nak terbitkan entry doa ni tapi, masa tak mengizinkan, jadi sementara ada masa ni, In shaa Allah.

Ini jugak adalah gabungan 5 Minit Tazkirah.

So, let's get started.

DOA- by Liyana, Radiografi

1) Adab-adab berdoa
  • Berwuduk
  • merendahkan suara
  • Memuji Allah dan Nabi sebelum dan juga selepas berdoa
2) Sebab - sebab doa tak makbul
  • Pemakanan kita, mungkin kita ada makan hak orang etc.
  • dari segi pakaian kita, tutup aurat ke tak
  • doa tu bukan untuk sekarang, tapi untuk masa akan datang
  • mungkin apa kita doa tu perkara yang tak elok
  • Allah nak bagi atau nak makbulkan doa kita tu nanti dekat akhirat.
3) Kelebihan doa
  • doa bertindak sebagai pelindung dan senjata bagi orang mukmin bila kita betul2 yakin dengan doa tu
  • Allah sentiasa kasihkan hamba-hambanya yang senantiasa berdoa kepada-Nya
  • Jiwa kita akan lebih tenteram dan doa tu bertindak sebagai penawar hati yang sedang berduka lara
  • Doa jugak adalah penghubung antara anak dengan ibu bapa, jadi, even though kalau mak abah kita dah tak de, doa anak yang soleh tu akan sentiasa sampai pada parents tau.
  • Doa jugak adalah penyembuh segala penyakit, rohani ke jasmani ke fizikal ke emosi ke
  • dan... doa adalah pengikat tali persahabatan
"Sekiranya, manusia itu tahu, bila apa yang diminta pada Allah tidak dikabulkan, kiranya dia tahu, Allah sedang mempersiapkan sesuatu yang berganda-ganda lebih baik daripada apa yang diminta, pasti dia tidak akan bersedih malah lebih bersyukur dengan takdir Allah itu"
(kredit)


"Bila mana seorang hamba itu bersabar dan tak putus harap pada Allah untuk mengabulkan doanya, selagi itu Allah menghadiahkan ganjaran pahala atas kesabarannya itu"


p/s
 ini adalah gabungan-gabungan daripada beberapa tazkirah yang aku attend, dan andai ada antara content entry ni, yang pengtazkirah tu ambil dari blog orang lain, aku minta maaf dan aku harap dihalalkan.

dan pastinya kredit untuk kalian yang telah membuka mata aku untuk terus-terusan berdoa kepada-Nya.

Oh,sebelum aku terlupa, tolong doakan aku ye! ^^

Assalamualaikum,
     ~ha~

No comments:

Post a Comment