Sunday 8 March 2015

Accept as it is

Bismillah,

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Selawat dan salam atas junjungan mulia Rasulullah saw dan para sahabat baginda.

Hai guys, have you all been well these few days?

So, this is a really really quick bebelan from firasha okay. 

oh, please bear with it.

So, frankly speaking, pernah tak korang plan something but it turn out to be different than you plan?

or, korang rancang nak keluar sesama dengan kawan korang, end up, kawan korang ada hal and so on.

Jujurnya, hal macam ni selalu jadi pada aku.Dan disebabkan sejak azali lagi aku ni cengeng jadi kalau plan tak jadi aku suka nanges. Yes.

nanges.

Aku tahu aku dah besar, tapi cengeng. Dah tu nak wat cemane kan?

Okay, back to the topic.

So, kadang-kadang tu aku ambik jalan mudah, salahkan kawan aku contohnya

"Kalau ada hal, bagitau lah awal-awal, tak payah sibuk-sibuk aku beriya plan"

tu contoh jela.

Tapi aku ni jugak bukanlah jenis suka cerita dekat orang. hatta, kalau aku marah pun, aku paling teruk diam je. Aku jenis suka bayang je aku marah orang tu, lepas tu dah, malas aku nak cara. 


But, sekarang, aku sedar dan aku tak lagi salahkan kawan aku, lecture or anything kalau apa yang aku plan tak jadi, but aku salahkan diri aku. Yes, aku still lagi akan menangis bila plan tak jadi, tapi aku menangis sebab kenapa payah sangat aku nak terima takdir Allah.

Aku selalu tertanya-tanya pada diri sendiri. Kadang-kadang aku marah diri sendiri sebab tu sampai aku nangis sebab aku selalu rasa kecewa dengan plan yang tak jadi.

Aku lupa,

"Manusia merancang, Allah juga merancang, dan Allah adalah sebaik-baik perancang"(3:54)

Dan sekarang, aku still nangis bila aku kecewa tapi yeah, aku dah move on daripada salahkan orang lain, aku akan doa pada Allah supaya aku boleh terima segalanya dengan redha.

Yela, kalau benda kecik setakat plan tak jadi aku dah nak kecewa bagai, macam mana aku nak handle benda lagi besar kan.

dan selalunya bila kawan aku tanya kenapa aku nangis aku akan jawab tak de apa-apa sebab aku rasa malu nak cerita aku ni payah terima takdir Allah.


okay, kita stop sampai sinilah, kalau tak sampai tahun depan pun belum tentu tangan aku ni nak berhenti menulis.

Jadi,
1)if kita rasa kecewa plan kita tak jadi, kita refleks balik pada diri kita, tu sebenarnya perancangan Allah

2) kita patut tanya diri kita, kita lebih patut kecewa sebab kita susah sangat nak terima takdir Allah, or kecewa sebab plan tak jadi

3)jangan sedih kalau Allah takdirkan plan kita tak jadi, percayalah, kalau kita tau apa hikmahnya, kita pasti akan lebih bersyukur.

Jadi, let us be a person who accept takdir terindah daripada Allah buat kita.

let us all have a brighter tommorrow.

(kredit;google)

Small step for a bigger change.

Assalamualaikum,
      ~ha~ 

No comments:

Post a Comment