Saturday, 23 March 2013

H.I.P.O.K.R.I.T.

Assalamualaikum..
Alhamdulillahirabbila`lamin..wassolatuwassalamualaa`sshrofilanbiya'iwalmursalinwaa`la alihi was0hbihi ajmain..selawat dan salam ke atas junjungan yang mulia Nabi Muhammad S.A.W. dan para sahabat..

Pertama-tamanya marilah kita bersama-sama mengucapkan syukur atas pemberian nikmat dari Allah S.W.T dengan ucapan ALHAMDULILLAH..
okay,dah perbaharui syahadah kalian-kalian semua??kalau belum.cepat.sekarang jugak perbaharui syahadah tu.tak mo lewat-lewat.


------------------------------------------------------------------------------------------------
Usai solat asar,seluruh pelajar tingkatan lima membaca yassin bersama-sama supaya dipermudahkan oleh Allah untuk mendapat keputusan yang cemerlang untuk Spm nanti.

"Saf,saf,rapat-rapatkan saf."terdengar suara Ashraf yang menjadi imam untuk solat hajat itu dibesarkan oleh pembesar suara melalui mikrofon.

Sungguh,mereka sangat berusaha beribadat kepada Allah kerana mereka yakin hanya Allah yang dapat membantu mereka.

-----------------------------------------------------------------------------------
Selesai menjawab soalan akhir spm.

Situasi 1
Eh,tak baca yassin ke?,tegur Ashraf apabila Amir laju sahaja meninggal surau usai solat asar berjemaah.

"Em,tak kot"

Situasi 2
"Milah,jom pergi solat asar sama-sama."

"Eh,tak apalah,awak pergi jela dulu"

"Kan waktu dah masuk.Dulu awak yang selalu ajak saya pergi solat awal.Boleh jemaah kan?"

"Takpe,takpe,nanti saya datanglah" (dalam hati"aku penat,nak tidur dulu)

--------------------------------------------------------------
Soalan,
pernah tak anda-anda dan anda mengalami situasi macam ni?

Kalau ye,sila angkat tangan.
okay,dah.Boleh turun tangan.huhu
over pula kan.

"Dan apabila manusia ditimpa kesusahan,dia berdoa kepada Kami dalam keadaan berbaring,duduk atau berdiri,tetapi setelah kami hilangkan kesusahan itu daripadanya,dia kembali melalui jalan yang sesat,seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada Kami untuk menghilangkan bahaya yang menimpanya.Begitulah orang yang melampaui batas itu,memandang baik apa yang selalu mereka kerjakan." (Surah Yunus:12)


Bila anda-anda baca situasi tadi dengan ayat ni,boleh kaitkan tak?

kalau boleh,tahniah.Anda memang pandai!Kalau tak.meh nak habaq mai.

Kalau ikutkan,diri ni pun pernah jugak lah buat macam ni.Contoh,bila nak exam la selalunya kan,kita akan minta macam-macam dengan Allah.Solat awal waktu,siap jemaah lagi,Solat hajat lah,tahajjud lah.

TAPI!!!!

bila kita dah dapat apa yang kita nak,atau tak dapat pun lagi,baru je habis exam,dah tak buat dah apa yang selalu kita buat.Jadi,kena sangatlah dengan ayat 12 surah Yunus ni.

Bak kata Kak Ain
Kalau macam tu lah sikap kita,kita seolah-olahnya menyembah Allah dari tepi.
Maksudnya,bila kita ada hajat je,bila kita susah je baru nak minta tolong Allah,bila Allah dah tolong,kita buat-buat lupa pulak.

TERASA TAK???
MOHON SEMUA TERASA!!

Kita manusia,jadi,lumrahnya macam tu lah kan,diri yang menulis ni pun macam tu jugak.Tapi,bila kita dah tau dan dah diberi peringatan dengan ayat-ayat cinta dari Allah ni,jangan buat-buat tak tahu pula.

Sekadar peringatan bersama. =)

Assalamualaikum
         ~ha~

Tuesday, 19 March 2013

Umur dan dunia

Assalamualaikum..
Alhamdulillahirabbila`lamin..wassolatuwassalamualaa`sshrofilanbiya'iwalmursalinwaa`la alihi was0hbihi ajmain..selawat dan salam ke atas junjungan yang mulia Nabi Muhammad S.A.W. dan para sahabat..

Pertama-tamanya marilah kita bersama-sama mengucapkan syukur atas pemberian nikmat dari Allah S.W.T dengan ucapan ALHAMDULILLAH..
okay,dah perbaharui syahadah kalian-kalian semua??kalau belum.cepat.sekarang jugak perbaharui syahadah tu.tak mo lewat-lewat.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Hari Selasa,kelas macam biasa.Banyak kali dah tengok jam.9.10

Tak pernah-pernah pun Sir lewat macam ni.Takkan kelas cancel. monologue jela.Padahal dalam hati memang harap kelas cancel.Tak baik betul kan?

Sir masuk tutup pintu kelas macam biasa dan duduk.Nak tanya Sir kenapa lambat,tapi tak berani.Sir garang.Takutlah jugak.

“I’m sorry because I come a little bit late.10 minutes ago,while I am in my room alone,I get a message from my sibling.My father had passed away,”sir memulakan bicara.Speaking.

Tergamam.Sir baru kehilangan ayah patutlah sayu je.kalau ana,memang kompem dah meraung.

“I need 10 minutes to calm myself.To make sure that I will not fall.But please,don’t expect much from me today”sir cakap lepas tu terus duduk.Sir mintak tolong sedekahkan Al-Fatihah untuk ayah dia.Satu kelas senyap.Sayu.Sedih agaknya.

Tengok sir call adik-beradik dia.Risau kot.Nak balik susah.Jauh.Nak tunggu flight lagi.Sir cakap tu lah kalau kerja jauh dari family ni.Apa-apa pun susah.

Lepas 10 minit sir sambung lecture class.Sampai habis.Sir sedih tapi tak tunjuk.Tetap sambung kelas walau pun dia baru kehilangan ayah.Tabah je.Kagum sangat.

“What can I do?Everybody will die right?No use of crying.Luckly I have ask forgiveness from him”sir cakap.Tenang je.Memang betulkan.Tapi,mungkin susah ana mampu nak jadi setabah sir.Dahla sir rapat dengan ayah dia.Nak dapat kekuatan untuk masih berdiri di hadapan pelajar-pelajar dia.

Habis kelas termenung kejap.Sir bukan orang Melayu.Sir orang philipine.Tapi,dia paham Islam lagi bagus dari orang melayu yang memang fitrah Islam ni.Malu sangat dengan sir.Jeles pun ada jugak.Sir mampu redha dengan pemergian ayah dia.Kalau ana,memang konfem menangis.
Terharu jugak.Macam-macam rasa ada.Bercampur baur.Kesian pada sir.Kagum dengan sir.Sedih.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

“SETIAP YANG BERNYAWA PASTI AKAN MATI(ALI IMRAN: 185)”
Tu janji Allah.Kita kena redha walau pun pahit.Walau pun susah.Sebab itu qada’ dan qadar.Kita tak boleh ubah.Kita pun hak Allah.Allah sendiri yang tiupkan roh pada kita.Roh kita datang dari Allah.Memang sah-sahlah hak Allah bila nak tarik nikmat yang dia bagi.

Sir pesan,macam mana bersihnya jiwa kita saat Allah tiupkan roh pada kita,sepatutnya macam tu lah bersihnya jiwa kita saat Allah tarik balik nyawa kita.

Kita beli sabun,shampoo,pencuci muka dan macam macam lagi untuk bersihkan jasmani kita.Tapi rohani?Roh kita?kita tak bersihkan pun.Takkan nak telan Clorox?boleh mati?Baca Quran.Fahamkan Quran tu.InshaAllah.Allah akan bantu.

TERGAMAM.KENA SEBIJIK SEJIBIK PADA DIRI.

UMUR HANYALAH UKURAN DUNIA.SEBAB ALLAH AMBIL NYAWA MANUSIA BUKAN IKUT UMUR.TAK SEMESTINYA TUA MATI DULU.MUDA MATI LAMBAT.BILA DAH SAMPAI AJAL,KITA AKAN PERGI HADAP ALLAH.PULANG PADA YANG ASAL.

Assalamualaikum,
          ~ha~










cantik dan kacak

Assalamualaikum..
Alhamdulillahirabbila`lamin..wassolatuwassalamualaa`sshrofilanbiya'iwalmursalinwaa`la alihi was0hbihi ajmain..
selawat dan salam ke atas junjungan yang mulia Nabi Muhammad S.A.W. dan para sahabat..  


~ALHAMDULILLAH~..syukur sangat pada ALLAH sebab dah bagi peluang untuk bernafas lagi dan menulis..
Dah perbaharui syahadah kalian2???kalau belum..silalah berbuat demikian....

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
adik masuk bilik,muka happy sangat.tak tahu kenapa.

"Akak,antara jun pyo dengan shin woo mana lagi hensem?adik tanya.Siap tunjuk gambar dalam telefon bimbit lagi.

"Nabi Yusuf"akak jawab.

adik tarik muka masam

"Orang tanya antara jun pyo dengan shin woo?Cepatlah.Yang mana?

Jawapan akak tetap sama.

"Dari dulu sampai sekarang jawapan akak tetap nabi Yusuf dik.Tak ada yang lain"

Adik senyap.Tunduk.Tak puas hati agaknya.

"Kenapa Nabi Yusuf pulak?Bukan akak pernah jumpa atau tengok Nabi Yusuf."tanya adik.berminat agaknya.

Akak pun cerita tentang kisah Nabi Yusuf a.s.

"Tak kisahlah siapa pun adik.Setiap yang Allah cipta tu cantik dah.Tak perlu nak ubah apa-apa dah.Ada keistimewaan dan kekurangan.Tak semua perfect.Tak sempurna."akak habiskan cerita.

"Abah pun hensem jugak kan akak"bisik adik sebelum keluar.

Sama-sama tersenyum.Memang abah hensem.Buat apa nak sibuk tanya pasal yang jauh kalau yang dekat ada.Kan?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Manusia memang tak ada yang sempurna tapi kita selalu kena bersyukur atas apa yang Allah bagi.



Kemudian Dia menyempurnakan kejadiannya, serta meniupkan padanya: Roh ciptaanNya. Dan Dia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran), (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur.(Sajdah:09)

Monday, 18 March 2013

Saya Dah Penat Doa

Assalamualaikum..
Alhamdulillahirabbila`lamin..wassolatuwassalamualaa`sshrofilanbiya'iwalmursalinwaa`la alihi was0hbihi ajmain..selawat dan salam ke atas junjungan yang mulia Nabi Muhammad S.A.W. dan para sahabat..

Before semua sambung baca,eloklah kiranya kita mengucap dua kalimah syahdah dan mengucapkan syukur ke hadrat Allah sebab masih lagi dberi peluang untuk bernafas di bumi Allah yang indah ni.

Pernah tak kita merungut atau situasi ni berlaku pada kita.Kita hari-hari doa kat Allah,tapi kan tunggu punya tunggu,Allah tak makbulkan pun doa kita.Sampai kadang-kadang tu kita rasa macam dah putus asa dah.Sampai rasa macam 

ish,aku penat dah doa hari-hari,tapi Allah bukan nak makbulkan pun.Stress la macam ni,

Mesti ada yang pernah kan?Jadi,sebenarnya,kenapa doa kita tak dimakbulkan?Sini-Sina,cek nak habaq mai kat hangpa.

Sebab kenapa Allah tak makbulkan atau belum makbulkan doa kita

1)kita tak jaga pemakanan
dok belasah je makan tu,tak kisah lah halal ke haram ke,yang syubhah tu pun makan jugak walau pun syubhah.Syubhah tu maksudnya was-was.Kalau tak yakin makanan tu halal ke tak rujuklah jakim.Eh,tak.Kalau nak keputusan time tu jugak,Better tak payah makan.

2)kita tak jaga aurat kita betoi-betoi
Maksudnya macam kita ala kadar je.Kadang-kadang pakai,kadang-kadang tak.Rasa ada mood nak pakai,pakai kalau tak de mood tak pakai lah.Namenya tak konsisten atau pun tak istiqamah.Patutnya,kalau nak pakai tu,kena selalu la pakai.Jangan main pakai,pastu tak pakai.Kan dah dapat dosa dedah aurat.Ada pula yang pakai tapi,hemmm,faham-faham je la kan.Nauzubillah.

3)Doa yang kita minta tu tak sesuai untuk masa sekarang.
Contoh,umur baru 12 tahun,pastu minta dapat suami atau isteri soleh.Tapi,contoh ni dah tak boleh pakai sangat sebab sekarang memang orang kahwin muda kan.Contoh lain fikir sendiri.Huhu

4)Doa tu bukan sesuatu yang baik
Contohnya kita doakan si pulan ni mati ke,jatuh sakit ke,eksiden ke?Kan ke tak baik doa macam tu.Ish2.Takkan lah Allah nak makbulkan doa yang akan menzalimi hamba-hambaNya.Allah tak pernah pun zalim pada kita,cuma kita je yang zalim pada diri kita sendiri.

5)Allah nak makbulkan doa tu kat akhirat nanti.
Contohnya,kita doa semoga aku kaya Ya Allah.Tapi,kita miskin je lagi.Tapi kan,kalau miskin tak semestinya tak bahagia kan.Mungkin Allah nak kita kaya di akhirat.Allah kan sweet

6)Kita doa je,tapi tak usaha pun
  Kita siang malam doa semoga aku lepas jawab exam ni.Tapi,last-last stuck.Result teruk.Tapi,kita doa je,tak usaha pun.Mana Allah nak bagi.Kan Allah bagi kita apa yang kita dah usaha.Kalau tak sungguh-sungguh.macam mana Allah nak tolong kan?

Adab Berdoa
1)Berwuduk
2)Rendahkan suara
3)Puji Allah dan Rasul sebelum dan selepas doa tu

~KALAU ALLAH TAK MAKBULKAN DOA KITA SEKARANG,PASTINYA ALLAH ADA SEBAB ATAS SESUATU TU,BOLEH JADI BILA ALLAH MAKBULKAN DOA TU,KITA LUPA DIRI DAN MACAM-MACAM LAGI,SENTIASALAH BERSANGKA BAIK DENGAN ALLAH.KITA MERANCANG,ALLAH JUGA MERANCANG,TAPI SEBAIK-BAIK PERANCANG ADALAH ALLAH,SEBAB ALLAH TAHU APA YANG TERBAIK UNTUK HAMBA-HAMBANYA~

Assalamualaikum,
       ~ha~


Sunday, 17 March 2013

Have Faith In Allah


Assalamualaikum..
Alhamdulillahirabbila`lamin..wassolatuwassalamualaa`sshrofilanbiya'iwalmursalinwaa`la alihi was0hbihi ajmain..selawat dan salam ke atas junjungan yang mulia Nabi Muhammad S.A.W. dan para sahabat..

Pertama-tamanya marilah kita bersama-sama mengucapkan syukur atas pemberian nikmat dari Allah S.W.T dengan ucapan ALHAMDULILLAH..
okay,dah perbaharui syahadah kalian-kalian semua??kalau belum.cepat.sekarang jugak perbaharui syahadah tu.tak mo lewat-lewat.

Rasanya,ramai yang yakin dan percaya setiap sesuatu yang berlaku pada kita,ada sesuatu yang Allah nak tunjukkan kat situ.Kan?Jadinya,Ha nak cerita la sikit satu pengalaman dengan seorang kawan time balik haritu.

Tak silap hari tu,hari ahad,nak balik u dekat petaling jaya.Jadinya,dari kampung ke kl patutnya ambik masa dalam dua jam la paling kurang,tapi,hari tu jem pula dekat bentong,dari pukul 12:30 sampai pukul 3:00.Dan sesungguhnya,kawan Ha yang baik hati Nabilah Husna namanya,tunggu Ha selama sejam lamanya.hee...terharu sangat2!Lupa pulak,pintu bas tu rosak pulak tu.Ujian kan.

Lepas dah sampai kat pekeliling tu,beli lah token nak naik lrt kan.Dalam bas lagi dah pesan kat husna,nak naik lrt bukan monorail,tapi Husna dah ada dekat stesen monorail tu.Jadinya,naik jugaklah monorail.Tapi,fikir-fikir balik ada je jalan masuk nak pegi stesen lrt tu.Masa tu tak terfikir pulak.Dahla time ni,tak solat lagi,dah pukul 3 kot.Ish2.

Bermulalah mimpi ngeri.Hee,padahal tak ngeri mana pun.Kitorang naik la monorail tu pegi kl sentral.Tapi,sebab nasib tak menyebelahi,monorail tu rosak sebaik sahaja sampai ke stesen yang ke2 kalau tak silap.Kene keluar.Dah la stesen ke2 tu ramai sangat orang yang tunggu monorail.Bila train monorail tu datang,semua rebut2 nak naik,tidak terkecuali diri ini,main masuk je dalam tu,sebab nak kejar masa.Sampai je ke stesen seterusnya,train tu nengade nak buat hal jugak,kena turun lagi.Masa tu dah pukul 4 dah.Tak sempat lah macam ni.Then,patah balik ke stesen first2 tadi,terus je pegi stesen lrt tu.Nasib baik Allah mudahkan perjalanan.Naik Lrt tu tak ada la nak ngada2 rosak pulak kan.

Duduk punya duduk dekat dalam lrt tu,ada sorang mamat ni masuk.Yang pasti bukan malay lah kan.Masa dia masuk dalam lrt tu,mata ni automatik pandang kaki dia yang berdarah tu.Macam kena kaca macam tu lah kot.Tapi kan,memang respect la dekat dia,sebab apa muka dia cool sangat2.Pastu,teringat la yang ada tisu dalam beg.Nak bagi dekat mamat ala-ala chinese tu,dia tak menghadap pula.Jadinya,hulurkan pada sorang lagi mamat kat depan yang memang tak kenal tu,pastu mamat kat depan tu yang hulurkan kan chinese tu.Pas2,dia pusing angguk kepala.Maybe,tak tahu nak cakap apa kot.Sebab bukan malay.

Sampai stesen u,terus je pegi kat counter tu,sebab Ha punya token tu dari titwangsa sampai kl sentral je.Pas2 kena la tambah sikit.Okay,masa ni dah masuk asar dah rasanya.Kitorang pun akhirnya,sampai kat u dan solat sebelum naik bilik  masing-masing.

Alhamdulillahsafely arrived to my tempat belajar.Moral of story,bersangka baiklah dengan Allah,walau pun pada mulanya perjalanan nak balik u tu susah dengan monorail rosak,pintu bas rosak,jem lagi,tapi,di penghujungnya Allah dah takdirkan sesuatu yang cukup manis dan indah.Mungkin dengan Ha bagi tisu dekat mamat ala-ala chinese tu,akan mengubah persepsi dia tentang orang Islam,tentang agama Islam sendiri.Mana kita tahu kan?

Sebenarnya,banyak sangat perkara yan dalam dunia ni,Allah takdirkan pada kita sebagai pembuka kepada sesuatu yang lain.Kita je yang tak tahu.Jadinya,bersyukurlah dengan takdir terindah dari Allah.Siapa lagi yang tahu apa yang terbaik untuk kita selain Allah.Kan?

Rasanya macam dah berjela dah ni. "Have Faith In Allah"

Assalamualaikum
        ~ha~