Monday 18 March 2013

Saya Dah Penat Doa

Assalamualaikum..
Alhamdulillahirabbila`lamin..wassolatuwassalamualaa`sshrofilanbiya'iwalmursalinwaa`la alihi was0hbihi ajmain..selawat dan salam ke atas junjungan yang mulia Nabi Muhammad S.A.W. dan para sahabat..

Before semua sambung baca,eloklah kiranya kita mengucap dua kalimah syahdah dan mengucapkan syukur ke hadrat Allah sebab masih lagi dberi peluang untuk bernafas di bumi Allah yang indah ni.

Pernah tak kita merungut atau situasi ni berlaku pada kita.Kita hari-hari doa kat Allah,tapi kan tunggu punya tunggu,Allah tak makbulkan pun doa kita.Sampai kadang-kadang tu kita rasa macam dah putus asa dah.Sampai rasa macam 

ish,aku penat dah doa hari-hari,tapi Allah bukan nak makbulkan pun.Stress la macam ni,

Mesti ada yang pernah kan?Jadi,sebenarnya,kenapa doa kita tak dimakbulkan?Sini-Sina,cek nak habaq mai kat hangpa.

Sebab kenapa Allah tak makbulkan atau belum makbulkan doa kita

1)kita tak jaga pemakanan
dok belasah je makan tu,tak kisah lah halal ke haram ke,yang syubhah tu pun makan jugak walau pun syubhah.Syubhah tu maksudnya was-was.Kalau tak yakin makanan tu halal ke tak rujuklah jakim.Eh,tak.Kalau nak keputusan time tu jugak,Better tak payah makan.

2)kita tak jaga aurat kita betoi-betoi
Maksudnya macam kita ala kadar je.Kadang-kadang pakai,kadang-kadang tak.Rasa ada mood nak pakai,pakai kalau tak de mood tak pakai lah.Namenya tak konsisten atau pun tak istiqamah.Patutnya,kalau nak pakai tu,kena selalu la pakai.Jangan main pakai,pastu tak pakai.Kan dah dapat dosa dedah aurat.Ada pula yang pakai tapi,hemmm,faham-faham je la kan.Nauzubillah.

3)Doa yang kita minta tu tak sesuai untuk masa sekarang.
Contoh,umur baru 12 tahun,pastu minta dapat suami atau isteri soleh.Tapi,contoh ni dah tak boleh pakai sangat sebab sekarang memang orang kahwin muda kan.Contoh lain fikir sendiri.Huhu

4)Doa tu bukan sesuatu yang baik
Contohnya kita doakan si pulan ni mati ke,jatuh sakit ke,eksiden ke?Kan ke tak baik doa macam tu.Ish2.Takkan lah Allah nak makbulkan doa yang akan menzalimi hamba-hambaNya.Allah tak pernah pun zalim pada kita,cuma kita je yang zalim pada diri kita sendiri.

5)Allah nak makbulkan doa tu kat akhirat nanti.
Contohnya,kita doa semoga aku kaya Ya Allah.Tapi,kita miskin je lagi.Tapi kan,kalau miskin tak semestinya tak bahagia kan.Mungkin Allah nak kita kaya di akhirat.Allah kan sweet

6)Kita doa je,tapi tak usaha pun
  Kita siang malam doa semoga aku lepas jawab exam ni.Tapi,last-last stuck.Result teruk.Tapi,kita doa je,tak usaha pun.Mana Allah nak bagi.Kan Allah bagi kita apa yang kita dah usaha.Kalau tak sungguh-sungguh.macam mana Allah nak tolong kan?

Adab Berdoa
1)Berwuduk
2)Rendahkan suara
3)Puji Allah dan Rasul sebelum dan selepas doa tu

~KALAU ALLAH TAK MAKBULKAN DOA KITA SEKARANG,PASTINYA ALLAH ADA SEBAB ATAS SESUATU TU,BOLEH JADI BILA ALLAH MAKBULKAN DOA TU,KITA LUPA DIRI DAN MACAM-MACAM LAGI,SENTIASALAH BERSANGKA BAIK DENGAN ALLAH.KITA MERANCANG,ALLAH JUGA MERANCANG,TAPI SEBAIK-BAIK PERANCANG ADALAH ALLAH,SEBAB ALLAH TAHU APA YANG TERBAIK UNTUK HAMBA-HAMBANYA~

Assalamualaikum,
       ~ha~


No comments:

Post a Comment