Friday 2 January 2015

JATUH DAN BANGUN PART 2

Bismillah,

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,

Selawat dan salam atas junjungan mulia Nabi Muhammad dan para sahabat baginda.

Assalamualaikum wahai para pembaca di mana sahaja anda berada.

Jadi, disebabkan semalam mood aku macam tak habis lagi nak cakap pasal jatuh bangun dalam kehidupan, hari ni aku teringin nak menghaplod so called puisi yang aku tulis.

Sebab, perkara ni memang banyak sangat jadi kat aku, dan bila aku rasa macam nak down jiddan, aku pun akan menulis.

dan yeah, menulis merupakan minat aku, tapi aku masih lagi mencari identiti sebenar aku sebagai seorang penulis. 

Jadi, aku rasa korang pun boleh nampak ketidakseragaman entri2 dalam blog aku.

okay, dah stop.


Terkadang, bila masalah hadir
Bila syaitan hidangkan kita dengan kesenangan dunia
kita alpa, kita leka dengan segal noda
hingga suatu saat kita terjatuh
kita mula tersungkur,
mula hilang punca.
Saat itu
kita datang pada Allah
kita minta kekuatan
kita minta jalan
kita janji macam-macam
agar Allah kurangkan bebanan.

Bila saat kita rasa kita dah cukup kuat
kita dah siap segala-galanya
syaitan datang menggoda
dan di situ
di tempat yang sama
di daerah yang sama
kita masih lagi terjatuh
malah terkadang, lukanya lebih teruk
parahnya semakin dalam
dan di saat itu
kita masih belum mampu
mengotakan apa yang dipanggil janji.

Wahai insan hamba Ilahi
Biar berkali pun kau tersungkur di daerah itu
biar luka lama merembes darahnya semula
biar kaki terlalu penat untuk berdiri kembali
Namun usahalah untuk berlari
Menuju keampunan Ilahi
Kerana Dia lebih mengetahui
Dia sentiasa mengamati
Perit jerih yang kau lalui.

Kerana di arasy sana
ada yang sentiasa mendengar
ada yang tak jemu memerhati
dan kerana Allah itu Maha Pengampun
Dan selagi pintu taubat masih terbuka luas
Janganlah kau penat
Untuk bangun dari jatuhmu itu.


Akhir kalam, semoga apa yang terluah dari hati sampai ke hati juga.

p/s
memang puisi ni aku buat time aku betul-betul down, time aku rasa memang tak de sape nak support aku, time aku rasa aku jatuh dari bangunan Klcc cenggitu ha rasa dia.
Tapi aku tau yang Allah Maha Penyayang, end up aku tulis puisi ni.
dan somehow, aku dapat lah sedikit kekuatan dari puisi ni sebab aku tau Allah ada dengan aku.
Jadi, sebab tu lah aku haplod puisi ni,
sebab aku nak orang rasa apa yang aku rasa, dan aku betul-betul harap orang tak terfikir nak bunuh diri bila dia down.

Ok, dah tak macam p/s dah pun.

aku tinggalkan korang dengan video feveret aku,


Assalamualaikum,
        ha




No comments:

Post a Comment