Sunday, 19 May 2013

23 @ 27??hew2




Assalamualaikum..
Alhamdulillahirabbila`lamin..wassolatuwassalamualaa`sshrofilanbiya'iwalmursalinwaa`la alihi was0hbihi ajmain..selawat dan salam ke atas junjungan yang mulia Nabi Muhammad S.A.W. dan para sahabat..

Pertama-tamanya marilah kita bersama-sama mengucapkan syukur atas pemberian nikmat dari Allah S.W.T dengan ucapan ALHAMDULILLAH..
okay,dah perbaharui syahadah kalian-kalian semua??kalau belum.cepat.sekarang jugak perbaharui syahadah tu.tak mo lewat-lewat.


tajuk entry tak ada kaitan dengan apa yang sebenarnya ingin di sampaikan.Saje,tajuk cliche sikit.

Kelas Mentor Mentee

Akak mentor,Kak Syafiqa memadam tulisan di papan putih menggunakan tisu yang dibawa.

Ana:Akak,tu kan ada duster tu.Guna jela.

Kak Syaf:Emmm,boleh ke?Kalau lecture punya macam mane?Lecture tertinggal ke.Nanti guna tak minta izin pula.Tak pe ke??

Ana terduduk.Tersenyap.Terpaaaannaaaa.Makan dalam statement akak ni.

_________________________________________________________________

Mungkin ana je kot yang terduduk atau makan dalam dengan statement ni.Mungkin ada yang tak faham apa yang ana cuba nak sampaikan kat sini.

Perkaranya simple.Bak kata orang putih @ mat salleh.As simple as ABC.Bak kata cikgu BI, Like kacang putiih.

Perkara ni berlaku kadang-kadang,tanpa kita sedar.Kita tak perasan pun.Sampai perkara tu berlaku pada kita.Standard lah buat salah.Nobody perfect kan.

Kalau dekat tempat ana belajar,yang ada dalam kelas biasanya,kerusi,meja dan whiteboard.Maker atau pemadam papan putih tu selalunya,lecture yang kena bawak sendiri.Standard lah,kat sekolah pun macam tu.Tapi,macam dalam situasi atas tadi,yang memang berlaku pun pada ana,ana nampak duster tu,ana minta jela Kak Syaf guna yang tu.Tapi,betul apa yang Kak Syaf cakap.

Kita tak tahu yang duster tu kepunyaan sape.Kalau nak guna kena dapat keizinan dari tuan dia.Kalau kita tak tahu siapa punyai,macam mana nak guna?Tak dapat kiezinan.Tak berkat.Even bukan makanan pun.Still tak boleh.

Samalah jugak macam dekat toilet dekat asmara.Tengok ada baldi kosong.nak pinjam nak basuh baju,tapi tak tahu siapa punya.Tengok dekat singki ada sabun basuh.Selama ni tak pernah ada pun.Kita pun guna basuh pinggan.Halal jela.Selalu macam tu kan?

Jadi,sekarang,before buat apa-apa atau guna apa-apa yang kita musykil kepunyaan siapa,kita pastikan dulu,baru kita boleh guna.Then,baru hidup kita berkat.

Kadang-kadang sebab satu kesalahan kecil yang kita buat.hidup kita jadi tak berkat.Mulalah,failed exam lah,tak faham lah.Sebab apa?Sebab ada hijab.Ada salah dengan manusia tanpa kia sedar.

Kepada mangsa kejadian,yang selalu tengok-tengok,baldi hilang,sabun tinggal sikit,bersabarlah.doakan pemangsa tu dapat hidayah.Jangan doa yang buruk-buruk tau.Halalkan je,walau pun terpaksa.Tak salah pun.Dapat pahala lagi,Tapi beware lah.Semoga tak kena lagi.

Kepada pemangsa pula,sedar-sedarlah,kalau anda berada di tempat mangsa,mesti anda bengang jiddan.Samalah juga dengan mangsa tu rasa.

Rasanya dah terlalu panjang.

Assalamualaikum
       ~ha~

Wednesday, 3 April 2013

Announcement!!Wajib tapi diambil Mudah!


Assalamualaikum..
Alhamdulillahirabbila`lamin..wassolatuwassalamualaa`sshrofilanbiya'iwalmursalinwaa`la alihi was0hbihi ajmain..
selawat dan salam ke atas junjungan yang mulia Nabi Muhammad S.A.W. dan para sahabat..  


~ALHAMDULILLAH~..syukur sangat pada ALLAH sebab dah bagi peluang untuk bernafas lagi dan menulis..
Dah perbaharui syahadah kalian2???kalau belum..silalah berbuat demikian....

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
pernah duduk asrama tak??
Sila jawab(dalam hati)
ha?tak pernah?Apakah??
Over pulak,tak kisahlah pernah ke tak pernah.
Pernah dengar pengunguman?(betul ke eja ni)


Melammpau lah kalau tak pernah dengar kan.Okay..Anggaplah pernah dengar.
Biasanya kalau kita duduk asrama selalu la dengar announcement ni kan.
Kadang-kadang sampai dah bosan.Tapi,kita perasan sesuatu tak??

Okay,bayangkan.

Bayangkanlah..

Sehari,ada dalam dekat 10 announcement dekat asrama.Pagi petang siang malam.Sampai kita dah naik bosan.

Announcement technician naik lah.Sehari tu sampai 10 pun mungkin.
Announcement ajak pegi talk lah.
Announcement gerai lah.
Bla..bla..bla..


Tapi sedar tak,kalau setiap announcement tu, mesti akan dimulakan dengan salam.
Tapi,kadang-kadang sebab dah bosan sangat dengar announcement tu,orang yang bagi announcement tu bagi salam, kita tak jawab pun.Kita terlupa yang jawab salam tu wajib.

Apakah??

Perkara ni berlaku pada diri sendiri.Kalau duduk dalam bilik tu,sampai 10 announcement dengar.Tapi,sedar tak sedar,berapa kali je jawab salam.Kalau ada 10,jawab salam tu kadang-kadang tak sampai 10 kali pun.
Kalau announcement technician naik lagilah.Tak nak dengar pun.Buat tak kisah pun.Kan ke wajib jawab salam tu kan??Tapi berapa ramai je yang perasan??

Terukkan.Ish2..

Jadi,lepas ni,kalau dengar 100 +++ pun announcement kat asrama tu,kalau orang tu bagi salam,silalah jawab.TAU!!!

Peringatan untuk diri sendiri dan yang lain-lain.Saling memperingati untuk menggapai redha Allah.InshaAllah.



Assalamualaikum
        ~ha~





Wednesday, 27 March 2013

Dia ratu hatiku




Assalamualaikum..
Alhamdulillahirabbila`lamin..wassolatuwassalamualaa`sshrofilanbiya'iwalmursalinwaa`la alihi was0hbihi ajmain..selawat dan salam ke atas junjungan yang mulia Nabi Muhammad S.A.W. dan para sahabat..

Pertama-tamanya marilah kita bersama-sama mengucapkan syukur atas pemberian nikmat dari Allah S.W.T dengan ucapan ALHAMDULILLAH..
okay,dah perbaharui syahadah kalian-kalian semua??kalau belum.cepat.sekarang jugak perbaharui syahadah tu.tak mo lewat-lewat.



-------------------------------------------------------------------------------------------
Aku termenung di meja.Duduk berteleku sambil mengingatkan keputusan mid sem yang bakal diterima.Sedikit terjerit hati ini kerana sangat hampa dengan diri sendiri.Lalu aku kembali mengingatkan seorang sangat aku sayangi.Seseorang yang aku yakin kasihnya tidak pernah berbelah bagi buatku.Seseorang yang sentiasa ada disamping ku.

IBU!!!

Jerit dalam hati.Sungguh,berjauhan dengan ibu adalah sesuatu yang menyeksakan zahir dan batin.Tapi,bila teringat akan ibu,hati mula menjadi sayu.

KERANA APA??

Kerana insan yang bernama anak ini sering kali membuat ibu terasa hati.Kadang-kadang,kata-kata ini mampu mengguris hatimu ibu,walau pun kau tidak menunjukkannya.

Bila teringat akan ibu,terasa ingin aku berlari dari Petaling Jaya ke Temerloh untuk berjumpa ibu.(hiperbola pulak)Terlalu banyak doa dan sokongan ibu buatku.Tak mampu terbalas bagiku.

Teringat aku zaman kanak-kanak ribena di sekolah menengah.

Setiap kali peperiksaan,aku pasti menelefon ibu.berpesan kepada ibu,agar ibu mendoakan aku.Tapi,yang paling aku terharu,setiap kali ada peperiksaan besar seperti pmr dan spm.Ibu selalu meminta aku fotostat jadual exam.Setiap kali aku menduduki peperiksaan,sepanjang masa itulah ibu akan terus mengaji dan mengaji kerana dia berharap Allah akan memudahkan aku untuk menjawab soalan.Kalau 3 jam aku menduduki peperiksaan pada hari itu,3 jam la ibu akan mengaji.

Ibu jugalah orang pertama yang akan menangis apabila mendapat tahu keputusan peperiksaanku.Ibu tidak pernah berhenti mendoakan aku.Aku yakin itu.

Sampai aku sudah melangkah ke universiti,setiap peperiksaan,mahu pun quiz yang aku bakal hadapi,aku akan sentiasa menelefon ibu.Bagiku,mendengar suara ibu mampu menghilangkan beban yang berat,mendengar suara ibu juga mampu meruntun jiwa kerana rindunya aku kepada ibu.Mendengar suara ibu juga menbuat aku menyesal atas silapku terhadap ibu dahulu.Dan mendengar suara ibu mampu membuat aku menangis.Suara seorang ibu itu bagaikan satu tiupan semangat kepada anaknya.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Tapi,sejauh mana kita sendiri cuba untuk jaga hati ibu?
Sejauh mana kita sanggup untuk jaga ibu kita bila dia dah tua
Berapa ramai yang sanggup?
Berapa ramai yang lupa ibu setelah berjaya?
Berapa ramai yang sesuka hati mengharap ibu bapa cepat mati kerana kehadiran mereka merumitkan keadaan?
Berapa ramai yang mendoakan ibu mereka?
Berapa ramai yang sanggup buang ibu kerana harta dan pangkat?
Berapa ramai yang suka tengking ibu?Cakap ibu kolot?
Berapa ramai yang tak habis-habis cakap ibu ni menyusahkan sebab asyik nak kongkong kita?

~Renungkanlah.Sejak kecil,ibu tak pernah pun abaikan kita.Tapi kita?~
~Seorang ibu mampu jaga 10 orang anak,tapi 10 orang anak tak semestinya sanggup nak jaga seorang ibu~


Jadi,lepas baca entry ni,harapnya ramai sedar,termasuk diri yang menulis ni juga.Sedang dalam usaha untuk menghargai ibu.

Jangan bila ibu dan abah kita dah tak ada nanti,baru kita menyesal,baru kita nak bertaubat.
Redha Allah terletak pada redha ibu bapa!


pesan ibu ana "Bertaubat jangan hanya tahu buat"

Yang baik tu datangnya dari Allah,dan yang kurang itu ialah kelemahan diri ini sendiri.

p/s
Cepat ambil fone,telefon ibu,minta maaf banyak-banyak!!

Assalamualaikum
         ~ha~

Saturday, 23 March 2013

H.I.P.O.K.R.I.T.

Assalamualaikum..
Alhamdulillahirabbila`lamin..wassolatuwassalamualaa`sshrofilanbiya'iwalmursalinwaa`la alihi was0hbihi ajmain..selawat dan salam ke atas junjungan yang mulia Nabi Muhammad S.A.W. dan para sahabat..

Pertama-tamanya marilah kita bersama-sama mengucapkan syukur atas pemberian nikmat dari Allah S.W.T dengan ucapan ALHAMDULILLAH..
okay,dah perbaharui syahadah kalian-kalian semua??kalau belum.cepat.sekarang jugak perbaharui syahadah tu.tak mo lewat-lewat.


------------------------------------------------------------------------------------------------
Usai solat asar,seluruh pelajar tingkatan lima membaca yassin bersama-sama supaya dipermudahkan oleh Allah untuk mendapat keputusan yang cemerlang untuk Spm nanti.

"Saf,saf,rapat-rapatkan saf."terdengar suara Ashraf yang menjadi imam untuk solat hajat itu dibesarkan oleh pembesar suara melalui mikrofon.

Sungguh,mereka sangat berusaha beribadat kepada Allah kerana mereka yakin hanya Allah yang dapat membantu mereka.

-----------------------------------------------------------------------------------
Selesai menjawab soalan akhir spm.

Situasi 1
Eh,tak baca yassin ke?,tegur Ashraf apabila Amir laju sahaja meninggal surau usai solat asar berjemaah.

"Em,tak kot"

Situasi 2
"Milah,jom pergi solat asar sama-sama."

"Eh,tak apalah,awak pergi jela dulu"

"Kan waktu dah masuk.Dulu awak yang selalu ajak saya pergi solat awal.Boleh jemaah kan?"

"Takpe,takpe,nanti saya datanglah" (dalam hati"aku penat,nak tidur dulu)

--------------------------------------------------------------
Soalan,
pernah tak anda-anda dan anda mengalami situasi macam ni?

Kalau ye,sila angkat tangan.
okay,dah.Boleh turun tangan.huhu
over pula kan.

"Dan apabila manusia ditimpa kesusahan,dia berdoa kepada Kami dalam keadaan berbaring,duduk atau berdiri,tetapi setelah kami hilangkan kesusahan itu daripadanya,dia kembali melalui jalan yang sesat,seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada Kami untuk menghilangkan bahaya yang menimpanya.Begitulah orang yang melampaui batas itu,memandang baik apa yang selalu mereka kerjakan." (Surah Yunus:12)


Bila anda-anda baca situasi tadi dengan ayat ni,boleh kaitkan tak?

kalau boleh,tahniah.Anda memang pandai!Kalau tak.meh nak habaq mai.

Kalau ikutkan,diri ni pun pernah jugak lah buat macam ni.Contoh,bila nak exam la selalunya kan,kita akan minta macam-macam dengan Allah.Solat awal waktu,siap jemaah lagi,Solat hajat lah,tahajjud lah.

TAPI!!!!

bila kita dah dapat apa yang kita nak,atau tak dapat pun lagi,baru je habis exam,dah tak buat dah apa yang selalu kita buat.Jadi,kena sangatlah dengan ayat 12 surah Yunus ni.

Bak kata Kak Ain
Kalau macam tu lah sikap kita,kita seolah-olahnya menyembah Allah dari tepi.
Maksudnya,bila kita ada hajat je,bila kita susah je baru nak minta tolong Allah,bila Allah dah tolong,kita buat-buat lupa pulak.

TERASA TAK???
MOHON SEMUA TERASA!!

Kita manusia,jadi,lumrahnya macam tu lah kan,diri yang menulis ni pun macam tu jugak.Tapi,bila kita dah tau dan dah diberi peringatan dengan ayat-ayat cinta dari Allah ni,jangan buat-buat tak tahu pula.

Sekadar peringatan bersama. =)

Assalamualaikum
         ~ha~